MOTOSİKLETTE 2. EL FIRSAT
2. el araçların sıfır liste fiyatının üzerinde satışına ilişkin düzenleme 15 Temmuz itibarıyla yürürlüğe girdi. Ancak bazı internet sitelerinde ikinci el araba gibi motosikletler sıfır fiyatının üzerinde satılmaktadır. Sıfır fiyatı 191 bin lira olan motosikletin ikinci el satış fiyatının ise 240 bin lira olması dikkat çekiyor. Bu konuda çok sayıda şikayet geldiğini belirten Motosiklet Sanayicileri Derneği (MOTED) Genel Koordinatörü Remzi Öztürk, “Geçen yıl ilk 5 ayda 144 bin motosiklet satarken bu yıl 336 bin motosiklet satıldı. Bu yıl sonuna kadar ürüne olan bu talebin 650-700 bini bulacağını tahmin ediyoruz. Getirdiği ikinci elde yüksek fiyat var” dedi.
2. el araçların satış fiyatının sıfır liste fiyatının üzerinde belirlenmesi yasal düzenleme ile 1 Ocak 2024 tarihine kadar yasaklandı. Motosiklet pazarında geçerli olan bu karar 15 Temmuz’da yürürlüğe girdi. Ancak bazı internet sitelerinde ikinci el motosikletlerin sıfır fiyatının üzerinde satıldığı görüldü. Motosiklet, Türkiye distribütör firmasının internet sitesinde 191 bin liraya satılırken, aynı modelin ikinci eli internet sitelerinde ortalama 240 bin liradan satılıyor. Motosiklet bayilerine göre sıfır motosiklet olmaması ikinci el fiyatlarının artmasına neden oluyor. Şube yetkilileri, 2. el fiyatlarının düşmesinin piyasada sıfır motosikletlere kolay erişim ile mümkün olduğunu söylüyor.
“GEÇEN YILA GÖRE FİYATLAR YÜZDE 50 ARTTI”
Motosiklet Sanayicileri Derneği (MOTED) Genel Koordinatörü Remzi Öztürk, piyasada sıfır motosiklet olmaması nedeniyle ikinci el motosiklet fiyatlarının yüksek olduğunu belirterek, “Pazar 2023’te yüzde 144,3 büyüdü. büyüme oranı Geçen yıl ilk 5 ayda 144 bin motor satıldı Bu yıl 336 bin motosiklet satıldı Bu sadece ilk 5 ayın sayısıdır Yıl sonunda 650-700 bine ulaşacağını varsayıyoruz bu sene sıradan sanata olan bu talebin getirdiği ikinci el fiyat artışı var her yerden bu şikayetler geliyor ama bizim MOTED üyelerimiz ikinci el fabrika fiyatının üstünde bir şey satıyorlar desek pek doğru değil bu çoğunlukla müşterinin motosikleti kendisinin yüksek fiyattan satmasından kaynaklanmaktadır.Buradaki doğal değer şudur.Bu işin bulunabilirliği az yani talep fazla olduğu için sıfır fiyatının üzerinde ikinci el bir fiyattır. fiyatlardaki artışın önemli bir nedeni de 2023’te kurdaki inanılmaz artış. Şimdi bir bayi işini birim başına 100 liradan alıyorsa aslında bir sonraki parçayı kurdan dolayı daha yüksek bir kurdan alıyor. Bazı işler fabrika fiyatından yüksek gibi görünse de daha sonra alacakları işin fiyatı daha yüksektir. Bu nedenle bazı yetkili satıcılar alacakları işin fiyatı yüksek olduğu sürece satacakları eseri yüksek fiyata satabilmektedirler. Burada devletimiz bunu önlemek için sıfır fiyatın üstünde ikinci el olmaz diyor, doğrudur. MOTED etik kurallarına göre tüm şirketler uymak zorundadır ve uymaktadırlar. Geçen seneye göre fiyatlar en az yüzde 50 arttı. Bu kadar düşük markalarda 50 bin liradan yükseldikçe 200 bin liraya kadar çıkan halk tipi dediğimiz 125 CC’ye kadar olan eserlerin fiyatları 50 bin liradan 200 bin liraya kadar değişiyor. Sıfır motor fiyatlarından bahsediyoruz. İkinci elde fiyatlardaki artış şikayet değil ama sıfır fiyatın üzerinde eserler hakkında da bilgi alıyoruz. Bunu önlemenin tek kuralı, burada üretimle başlayacak işlerin bulunabilirliğinin artmasıyla bu şikayetin ortadan kalkacağıdır” dedi.
“MOTOR ŞU ANDA 300 BİN LİRA, DIŞARDA LİSTEDE 280-290 BİN LİRA VAR” Motosiklet bayii işletmecisi Emrah Çizmecioğlu, 2. el motor fiyatlarının sıfır motor fiyatından daha yüksek olduğunu belirterek, “Çok üzüldük. Bu konu hakkında.Çünkü müşteriler artık mal almıyor veya buraya gelip motora bakmaktan korkuyorlar.Çünkü sıfır fiyatın üzerinde olduğumuzu bildikleri için.Yüksek olmasının sebebi biz değiliz.Tüccarlar ve herkes piyasada yatırım aracı olarak görüyor millet motoru alıyor işte ben bir ay bekleyip bu fiyattan satacağım ben bu fiyattan iki ay bekleyeceğim açıkçası bu işin mağduruyuz çünkü satarız zannediyorlar.Örnek vereyim bu motor şu an bizde 300 bin lira ama dış listede 280-290 bin lira ama biz borsadan ve müşteriden aldığımız için şu an piyasayı araştırıyor fiyatlar yüksek yani yüksekten alıp yüksekten satmak bizim suçumuz değil aslında yüksekten alıyoruz çünkü müşteri bizimle pazarlık edip fiyatı kendisi belirlemek istiyor. İncelenen ülkeye daha çok mal girerse, döviz düşerse ve tüketici bilinçlenirse başka şansımız yok. Bayideki fiyatın yüksek olmasının nedeni döviz kuru ve mal azlığıdır. Bir fiyatı var ama ikinci elde yüksek olması için bir sebep yok. Çünkü ikinci elde daha çok mal iade edilmektedir. Şu anda, satıcının herhangi bir ürünü yok. Sahafçı ‘Bu fiyat yükseldi acilen satmam lazım’ der ve satar. Malın yerini tutamaz, fiyat tekrar yükselir. Yani bunu bir kısır döngü olarak düşünün. Arz ve talep sıkıntısı. Şu anda ikinci ele daha fazla talep var; ama fiyatlar yüksek. Yani yeni bir motorun olmaması saniye ibresini yükseltiyor. Her zamanki gibi büyük CC motorları kullanıyoruz. Ortalama bir motorun fiyatı 400-500 bin liradan başlıyor. 1.5-2 milyona kadar çıkıyor. 600 CC ile 1.800 CC arasında. Yani motosikletler için yapılan kanunları bizim de uygulamamızın uygun olacağını düşünüyorum. Çünkü biz esnaflar artık bittik. Adımız çıkıyor. Bu nedenle bizim için de bir yasa çıkarsa mutlu oluruz” dedi.
“ŞU ANDA MOTOSİKLETİN ÖN SİPARİŞ FİYATI 220 BİN LİRA, ALIP 250-260 BİNE SATILANLAR VAR”
Yeni motor aldığını söyleyen Levent İper, “Ben de sıfır motor aldım ama ön sipariş verdim. Ana modeller için ön sipariş vermek tabi ki mümkün değil. Çünkü hiç sıfır yok. 2. kalite bir motosiklet ön sipariş verebilirsiniz.167 bin lira civarı fiyata aldım.1 ay sonra ön sipariş verdim.Motosiklet 1-2 güne elimde olur.Ancak ön sipariş -Motosikletin gelmeden önce sipariş fiyatı 220 bin lira.Bayiler dışında alıp 250-260 bine satanlar var.İşte hızlı Mesela almak isteyenlere 260 bin lira satıyorlar. motorsiklet.bu şekilde bir sıkıntı var.tabii bu sorunu çözmek için piyasaya yeni motorsikletler veya yeni arabalar geliyor.başka bir analiz olacağını sanmıyorum.aslında döviz kuru ile birlikte motorsiklet ve otomobil fiyatları artıyor Bunun dışında 260 bin liraya motosiklet satıyorlar bunun dünyada farklı sebepleri var çip krizi yada sıfır araba ve motorsiklet olmaması gibi.Bundan dolayı 2. el fiyatları hep artıyor. Ayrıca serbest piyasada insan çoğaldıkça diğerleri zincirleme çoğalıyor. Bu durumda maalesef bir sıkıntı var” dedi.
– İstanbulgoynukajans.xyz